Nova Campanya Solidària de Banc Farmacèutic

Un dels pilars sobre els que Banc Farmacèutic sosté la seva missió és la Campanya, que gaudeix de molt bona acollida per part de les farmàcies. La Campanya té, any rere any, una repercussió mediàtica important, i això afavoreix un dels seus principals objectius: visibilitzar la pobresa farmacèutica i sensibilitzar als ciutadans sobre aquesta realitat. L’altre objectiu és recaptar fons per destinar-los a pal·liar la necessitat d’aquelles persones que es veuen privades de medicaments per motius econòmics.

La Campanya es va configurar inicialment l’any 2007 com una Jornada de Recollida de Medicaments, seguint el model de Banc Farmacèutic Itàlia, amb la finalitat de rebre les donacions de medicaments no subjectes a prescripció mèdica que compraven les persones quan anaven a les farmàcies, i Banc Farmacèutic els distribuïa després entre les entitats socials que els havien demanat. Així es va desenvolupar durant 10 anys (2007-2017), en els quals els voluntaris es feien presents a les farmàcies, informant sobre la nostra activitat i col·laboraven en la recollida i en la distribució dels medicaments.

L’any 2015, unes Treballadores Socials Sanitàries de Barcelona ens van alertar sobre la situació que patien aquelles persones que es veien privades de medicació per no poder afrontar el copagament imposat l’any 2012, havent d’escollir entre menjar o medicar-se. I Banc Farmacèutic va voler donar resposta per atendre aquesta necessitat posant en marxa el Fons Social de Medicaments. Amb l’objectiu de trobar finançament per a aquesta atenció, la Campanya es va transformar en Campanya de Medicaments Solidaris (anys 2018-2019), en la que les donacions es feien en diners.

Gràcies a aquesta acció continuada, Banc Farmacèutic va posar en marxa l’Observatori de la Pobresa Farmacèutica, que va començar a analitzar les dades recollides i a donar-les forma científica, i així respondre a aquells que neguen l’existència d’aquesta forma de pobresa amb la intenció final d’aconseguir els canvis legislatius que permetin l’accés als medicaments dels col·lectius vulnerables.

La irrupció de la COVID19 ens va obligar a cancel·lar la Campanya el 2020, tant per la impossibilitat de fer presents els voluntaris físicament com per la càrrega de feina que tenien les farmàcies a causa de la pandèmia, i que desaconsellava dur-la a terme.

Les conseqüències socials de la pandèmia han incrementat encara més la desigualtat en l’accés als medicaments. I com que les dificultats es transformen en reptes, al 2021 iniciem una nova Campanya Solidària, amb la mateixa il·lusió que totes les anteriors, però adequant el format a les noves circumstàncies. Aquesta Campanya tindrà lloc en més de 12.000 farmàcies de tota Espanya, a les que arribarà un pòster amb una breu informació sobre pobresa farmacèutica, i les indicacions necessàries per què els ciutadans puguin fer un donatiu econòmic mitjançant  mitjans digitals o convencionals. Aquesta distribució ha sigut possible gràcies a la col·laboració de la Revista Farmaventas, que s’ha ofert per incloure el pòster en la propera entrega del seu número d’octubre. I els diners recaptats aniran destinats a sufragar la medicació de persones vulnerables ateses per Banc Farmacèutic.

La novetat d’aquesta Campanya consisteix en donar publicitat al codi Bizum que Banc Farmacèutic ha disposat per rebre donatius a través d’aquest mitjà digital àmpliament estès. D’aquesta manera és més fàcil fer una donació des dels telèfons mòbils amb un senzill gest, i permet també fer campanyes massives de micro-donacions, i arribar a un públic més ample. Els donatius també es poden fer per Pay-Pal, per ingrés en un compte bancari o des de la pàgina web www.bancofarmaceutico.es . Tots els donatius es podran beneficiar dels avantatges fiscals vigents des del 2016 sol·licitant el certificat de donacions a l’ONG. D’aquesta manera, les donacions de persones físiques podran deduir el 75% a l’IRPF si donen fins a 150€, i el 30% a partir de 150€. I les persones jurídiques podran deduir el 35% en l’Impost sobre Societats.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp